Depolitizarea învățământului preuniversitar românesc și așezarea copilului în centrul sistemului. Desființarea inspectoratelor școlare și transformarea directorilor de școli în manageri performanți, aleși prin concurs.
Să poți alege școala la care merge copilul tău, din mai multe opțiuni bune. Deciziile în școlile publice să fie luate nu de minister și primărie, ci de consiliul de administrație al școlii. Regândirea materiilor și stabilirea unui curriculum național simplificat, completat de unul suplimentar ales de elev sau de școală. Un proces mai ușor de înființare și funcționare a grădinițelor, școlilor și liceelor private.
Debirocratizarea și flexibilizarea procesului de înființare și funcționare a grădinițelor, școlilor și liceelor private, dar și debirocratizarea ARACIPÎN LUCRU
Nu a fost acceptată în Programul de Guvernare, dar ARACIP este în prezent în proces de transformare la presiunea societății civile.
A început reformarea ARACIP și clarificarea standardelor și procedurilor de control al calității.
Au fost deja adoptate, prin hotărâri de guvern, noi standarde de calitate (standarde și standarde de referință), precum și o nouă metodologie de evaluare externă pentru învățământul preuniversitar.
Măsurile vizează atât simplificarea procesului de înființare și funcționare a unităților de învățământ publice dar și private, cât și debirocratizarea în sine a procesului de evaluare prestat de către ARACIP.
Curriculum: În lucru la nivel de liceu. Principiile organizării curriculare vor face obiectul noului pachet legislativ România Educată.
Regândirea materiilor și a încărcării acestora. Un curriculum național simplificat completat de un curriculum suplimentar la decizia elevului sau școliiÎN LUCRU
Programul de guvernare
”Creșterea autonomiei unităților de învățământ, atât în privința resursei umane, curriculumului la decizia elevului/școlii/comunității, cât și a managementului financiar, pe baza unor contracte de management cu indicatori măsurabili; ”
Planuri cadru: A fost constituită o comisie care a vizat revizuirea planurilor cadru pentru gimnaziu și de curând și – a început activitatea și comisia vizând stabilirea planurilor cadru pentru liceu. Procesul vizând modificarea planurilor cadru în gimnaziu a fost unul steril, inconsistent cu propriile cercetări produse chiar de Ministerul Educației. Nu au fost preluate propunerile partenerilor sociali, fapt care a trezit numeroase critici.
Fiecare părinte va putea alege școala cea mai bună pentru copilul său și va avea la dispoziție aceeași sumă pe care o poate diercționa către o școală publică sau privată pe care o alege BLOCAT
Nu a fost acceptată în Programul de Guvernare.
Creșterea calității învățământului prin reorganizarea programului elevilor. Astfel, în intervalul 8.00-17.00, elevii participă la orele de studiu dimineața, la prânz au parte de o masă caldă, iar după-amiază se pot implica în activități opționale (teme, activități sportive, cluburi de interes etc).
1. Realizat parțial. OUG pentru program în 150 de școli.
E nevoie de legiferare, inclusiv în domeniul regulilor de siguranță sanitară, și de alocare financiară adecvată (impactul bugetar anual al programului este calculat la aproape 4 miliarde de lei).
Cât privește normele de siguranță sanitară, acestea împiedică în acest moment distribuirea de masă caldă în sistem catering chiar în școlile în care este cea mai mare nevoie.
Lipsa de investiții face ca puține dintre aceste școli să se califice pentru a intra în programul de ”Masă caldă” pentru că nu dispun de spațiul și amenajarea necesară, conform Normelor de igienă.
USR PLUS a început demersurile de clarificare a acestor interpretări defectuoase ale normelor astfel încât hrana caldă să ajungă la copiii dezavantajați.
Organizarea și dezvoltarea a 8 Centre Regionale pentru Suport în Educație Online, care să ofere școlilor sprijin în desfășurarea orelor online; de la conectarea la internet de mare viteză și achiziția de echipamente până la formarea de competențe digitale pentru cadrele didactice.
Centrele ca atare nu au intrat în PG, dar funcțiile lor vor fi finanțate din fonduri europene.
Digitalizarea educației – prioritate pentru componenta România Educată din PNRR. Au fost integrate principiile de tranziție către conceptul de Smart Schools prin alocarea a peste 1,1 miliarde de euro pentru procese de digitalizare a educației, cu precădere în mediul preuniversitar.