Facilitarea reîntoarcerii în țară a românilor care își doresc să revină. Programe de asistență clar țintite pentru informare, întoarcere, acomodare și încurajarea antreprenoriatului în țară.

Întoarcerea românilor este o decizie personală, care depinde de mulți alți factori (piața muncii, sănătate, justiție, educație, infrastructură etc.). Dar odată decizia luată, drumul trebuie să fie ușor, procedurile clare și rapide. Realitatea momentului este că, dacă un român decide să revină, în special în alte zone decât marile centre urbane (București, Cluj sau Timișoara), nu este nici ușor și nici evident ce are de făcut și cum poate, de exemplu, să (se) reinvestească în viitorul României.

Problemele sunt diverse și necesită o abordare integrată și asumată. Economia mai bună și reformele în alte domenii pot crea interesul sau oportunitatea pentru revenire, dar percepția negativă a celor plecați (obișnuiți cu o Românie a anilor 2000) și lipsa de informație sau asistență deja îi descurajează pe mulți.

Confruntați cu ideea reîntoarcerii și depășind discuția despre locuri de muncă sau corupție, românii citează opacitatea sistemelor de evidență a populației și imposibilitatea de a rezolva problemele de la distanță, dar mai ales lipsa unui parcurs. „Unde încep?”, „Nu pot să fac cereri online” sau „Ce fac cu diplomele sau experiența sau drepturile sociale obținute în afară?” sunt întrebări comune. Și mai problematică este situația copiilor născuți și crescuți în sisteme de educație diverse. Mulți români ar vrea să se întoarcă, dar se tem că reintegrarea școlară va fi dificilă pentru copiii lor.

Nu ajută nici discriminarea în creștere care se manifestă în România față de cei plecați.

Cele mai multe probleme nu sunt insurmontabile, răspunsurile existând deja în practici lansate de guvernul Cioloș în 2016 (Comisia de Tăiat Hârtii), în reforma legislativă sau într-o reformă administrativă a serviciilor consulare.

Măsura concretă

  • Crearea și promovarea unui Portal unic pentru Drumul spre Casă, anexă la eConsulat, care să ofere de la A la Z un parcurs de reîntoarcere: schimbarea actelor sau reînnoirea lor (de identitate, domiciliul fiscal), dacă este nevoie, de la distanță sau prin cerere online, informații despre piața muncii și oportunități de investiții în fiecare județ/regiune (integrând date de la ANOFM și Ministerul Muncii, dar și cu ajutorul unei noi generații de programe Diaspora Start-Up), detalii despre toate cele necesare pentru reintegrarea familiei în viața normală (sănătate, educație, inclusiv asigurarea recunoașterii diplomelor, certificatelor vocaționale sau altor dovezi de parcurs de educație obținute în afară), coordonarea cu sistemele de securitate socială din UE și state terțe pentru a asigura continuitatea drepturilor sociale obținute, informații despre alte detalii logistice sau administrative (reînmatricularea mașinii, înființarea unei companii etc.).
  • Un funcționar consular local în toate consulatele românești din regiuni cu prezență mare de români, cel puțin 37 în Europa și 9 în America de Nord, care să ofere aceste informații și să ofere asistență în intermedierea cu administrația din țară pentru toate informațiile de mai sus.
  • Simplificarea obținerii de acte de stare civilă de la distanță, online.
  • Campanie de informare și promovare a reîntoarcerii în Diaspora.
  • Amendarea legii 62/2019 privind serviciile consulare și a legislației privind evidența populației (OUG 97/2005), pentru a simplifica parcursul obținerii de noi acte și crearea cadrului online.
  • Reforma și aplicarea legii 86/2016  care să susțină centre comunitare românești din Diaspora menite, printre altele, să creeze relații cu România și să faciliteze și încurajeze revenirea în țară.
  • nouă generație de programe Diaspora StartUp/StartUp Nation, Diaspora se Întoarce, care să ofere cofinanțare prin fonduri europene tuturor celor care se întorc și investesc în România, cu condiții mai avantajoase pentru cei care investesc în domenii cheie (digital, industria de sănătate sau îngrijire etc.), în regiuni defavorizate sau care creează locuri de muncă pentru persoane vulnerabile.
  • Resurse de educație în limba română pentru părinți, disponibile pe Portalul Unic, pentru cei care vor să-și poată pregăti din timp reinserția sau inserția copiiilor în sistemul educațional din România.

Impact bugetar

  • Nou personal consular – cca. 420.000 euro/an.
  • Fonduri pentru Diaspora se Întoarce – minimum 6.500.000 euro/an  *Notă: vechiul program finanțat din POCU a avut un buget de 30.000.000 euro pentru șase ani.
  • Portal online, campanie de informare în mediul online și offline românesc din Diaspora – cca. 250.000 euro/an.
  • Impact pozitiv prin întoarcerea resursei umane, a tinerilor, dar și a capitalului acumulat în afara țării. La o estimare de minimum 30.000 de români care se întorc anual și investesc fiecare, sub o formă sau alta, începând de la 10.000 euro în economia României pe an (cumpără bunuri, imobile, plătesc taxe etc.), avem în față o sumă de 300.000.000 euro/an. La aceasta se adaugă un puternic impact psiho-social pentru familiile reîntregite, de sănătate mentală, dar și un impact exponențial pentru reîntoarcerea specialiștilor formați sau calificați în afara țării.

Instituția responsabilă

Guvernul României  (MAE, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, Ministerul Muncii și Afacerilor Sociale, Ministerul Fondurilor Europene, MAI, Ministerul Educației)

Parlamentul României

ICR

Informații relevante

https://stiri.plus/cum-aducem-romanii-acasa/

https://www.startupcafe.ro/fonduri-europene/fonduri-europene-2020-startup-nation-afaceri-diaspora-studenti.htm